CEL STUDIÓW
Celem studiów jest przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności z różnych dziedzin cyberbezpieczeństwa z wykorzystaniem metod oraz narzędzi informatyki śledczej, mających zastosowanie w podniesieniu bezpieczeństwa organizacji z sektora publicznego i prywatnego.
Istotnym elementem tych studiów jest pozyskanie wiedzy z zakresu prawnej oceny czynów zabronionych popełnianych w cyberprzestrzeni oraz zaznajomienie z problematyką prawnych aspektów IT pod kątem zapobiegania, zwalczania oraz przeciwdziałania atakom na infrastrukturę IT.
Dodatkowym atutem jest możliwość uzyskanie praktycznych umiejętności wyszukiwania, prowadzenia śledztw powłamaniowych oraz analizy informacji z ogólnodostępnych otwartych źródeł informacji.
Studia te dają także możliwość poznania metodycznego sposobu analizy testów bezpieczeństwa oraz procesów i procedur w informatyce śledczej oraz uzyskanie praktycznych umiejętności zabezpieczania i analizy danych z różnego rodzaju cyfrowych nośników oraz danych ulotnych a także podstawowych umiejętności w zakresie odzyskiwania danych.
Absolwent studiów podyplomowych „Kryminalistyka cyfrowa i bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni” uzyska kwalifikacje do prowadzenia samodzielnej analizy wybranych ataków na sieci komputerowe i powiązań oraz korelacji informacji z incydentami.
UCZESTNICY STUDIÓW
Studia z zakresu Kryminalistyki cyfrowej i bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni adresowane są do:
- absolwentów uczelni wyższych, przede wszystkim kierunków związanych
z informatyką, elektronicznym przetwarzaniem danych, bezpieczeństwem, elektroniką i telekomunikacją, - pracowników służb mundurowych (Policja, ABW, SG, Wojsko),
- pracowników wymiaru sprawiedliwości,
- prawników i doradców podatkowych,
- pracowników jednostek samorządu terytorialnego,
- pracowników organów administracji publicznej,
- pracowników działów bezpieczeństwa IT, banków, urzędów i instytucji państwowych,
- pracowników komórek kontroli i audytu,
- pracowników biur detektywistycznych,
- pracowników placówek medycznych (szpitale, gabinety medyczne, kliniki)
- pracownicy jednostek oświatowych i placówek edukacyjnych,
- dziennikarzy śledczych,
- inspektorów ochrony danych osobowych,
- osób zainteresowanych tematyką informatyki śledczej,
- niezależnych ekspertów, biegłych sądowych i konsultantów zainteresowanych cyberbezpieczeństwem,
- wszystkich osób, które chcą pozyskać nowe kwalifikacje zawodowe.
GŁÓWNE ATUTY KIERUNKU
- Doświadczenie i jakość - kierunek oparty na 200 h programie, odpowiadającym na aktualne wyzwania cyberbezpieczeństwa i informatyki śledczej.
- Kompleksowy, interdyscyplinarny program - studia łączą zagadnienia z zakresu informatyki śledczej, cyberbezpieczeństwa, prawa, zarządzania incydentami i analizy danych – wszystkiego, co potrzebne, by skutecznie działać w sektorze publicznym i prywatnym.
- Mocna orientacja na praktykę - stawiamy na konkret: analiza powłamaniowa, odzyskiwanie danych, praca z narzędziami informatyki śledczej, OSINT, symulacje ataków, case studies i testy penetracyjne. Nauka przez działanie – nie teorię.
- Eksperci-praktycy w roli wykładowców - zajęcia prowadzą doświadczeni specjaliści z obszaru cyberbezpieczeństwa, IT forensics, prawa i praktyki śledczej – osoby aktywnie pracujące nad realnymi przypadkami i zagrożeniami.
- Budowanie relacji i wymiana doświadczeń - studia to nie tylko nauka – to także networking z praktykami i innymi uczestnikami. Wspólna przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i budowania trwałych kontaktów zawodowych.
- Elastyczność i dostępność dla różnych grup - program jest przyjazny zarówno dla osób technicznych, jak i tych bez wcześniejszego przygotowania informatycznego – otwarty na przedstawicieli biznesu, prawa, administracji i służb.
- Certyfikaty i uznanie na rynku - możliwość uzyskania potwierdzenia praktycznych kwalifikacji z zakresu cyberbezpieczeństwa i informatyki śledczej, cenionych przez pracodawców i instytucje sektora publicznego.
- Przyjazna atmosfera i wysoka jakość nauczania - dzięki profesjonalnym trenerom i interaktywnej formule zajęć, nauka odbywa się w atmosferze współpracy i wzajemnego wsparcia.
ORGANIZACJA STUDIÓW
OPIEKUN MERYTORYCZNY I WYKŁADOWCY

Dr Krzysztof Konopka – Biegły Sądowy przy Sądzie Okręgowym w Częstochowie, Warszawie, Łomży i Ostrołęce z zakresu kryminalistycznego badania dokumentów i pisma ręcznego, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek: Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego, Stowarzyszenia Komendantów Policji Polskiej, International Police Association, Ekspert PTEiBS, Certyfikowany Trener Komendy Stołecznej Policji w dziedzinie kontroli i weryfikacji autentyczności dokumentów publicznych oraz wykładowca akademicki, Opiekun Koła Naukowego „CASH FLOW”, Kierownik Katedry Finansów i Rachunkowości, Dyrektor Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej, wykładowca akademicki Międzynarodowej Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Akademii Nauk Stosowanych WSGE im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie i Europejskiej Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Olsztynie. Autor licznych publikacji i artykułów z zakresu prawa, bezpieczeństwa, kryminalistyki oraz ekonomii. Opiekun merytoryczny kierunku.

Dr hab. Małgorzata Ganczar – Adiunkt Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego, Instytut Nauk Prawnych, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, radca prawny. Specjalizuje się w problematyce prawa gospodarczego, prawa konkurencji i ochrony konsumentów, ochrony danych osobowych, zarządzania bezpieczeństwem informacji, cyberbezpieczeństwa. Zainteresowania naukowe obejmują informatyzację procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej, wpływ nowych technologii na prowadzenie działalności gospodarczej. Autorka publikacji, ekspertyz i opinii prawnych w tym zakresie.

Nadkom. Michał Podbielski – ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, wykładowca Akademii Policji w Szczytnie, Dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, Biegły Sądowy z zakresu informatyki. Wykładał na Uczelni Techniczno-Handlowej w Warszawie.

Mgr Jan Gołębiowski – były psycholog policyjny, a obecnie biegły sądowy. Doświadczenie zdobywał również pracując na Oddziale Psychiatrii Sądowej w MSCZ w Pruszkowie. Należy do pierwszego rocznika absolwentów Uniwersytetu SWPS, na którym często prowadzi zajęcia dla studentów. Współpracuje również kilkoma innymi uczelniami wyższymi: Uniwersytetem Jana Długosza w Częstochowie czy Uczelnią Techniczno-Handlową im. H. Chodkowskiej. Jest autorem licznych publikacji na temat profilowania nieznanych sprawców przestępstw, między innymi pierwszej w Polsce monografii na temat profilowania kryminalnego – „Profilowanie kryminalne. Wprowadzenie do sporządzania charakterystyki psychofizycznej nieznanych sprawców przestępstw” (wyd. Logos, 2008, wyd. II Centrum Psychologii Kryminalnej, 2017). W 2010 r. założył Centrum Psychologii Kryminalnej w ramach, którego prowadzi liczne szkolenia dla klientów indywidualnych oraz instytucji publicznych takich jak Policja, Prokuratura, Wojsko Polskie, Służba Więzienna i inne.

Mł. insp. dr hab. Mirosław Bednarski – radca prawny, Przewodniczący ZW NSZZ Policjantów KSP w Warszawie, Dyrektor Biura Prawnego Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, wykładowca Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej. Autor licznych publikacji i artykułów naukowych.
Mgr inż. Adam Chojnowski – biegły sądowy z zakresu informatyki i elektroniki, emerytowany oficer, niezależny ekspert z ponad 30 letnim doświadczeniem w zakresie informatyki, elektroniki, informatyk śledczy, wykładowca akademicki MANS, PB, ANS WSGE (informatyki śledczej, cyberbezpieczeństwa, cyberterroryzmu, zagrożeń bezpieczeństwa danych osobowych, ochrony danych osobowych w Internecie, specjalista przedmiotów zawodowych informatycznych), Wiceprezes oddziału łomżyńskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Członek Instytutu Informatyki Śledczej, Członek Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, Rady Naukowej (PTEiBS), PTIR – sekcja informatyki. Absolwent elektroniki na Wojskowej Akademii Technicznej oraz studiów podyplomowych w zakresie systemów komputerowych Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Dyrektor techniczny, Kierownik laboratorium informatyki śledczej, Kierownik laboratorium informatyki i elektroniki, Dyrektor – rzeczoznawca elektroniki i informatyki, główny inżynier. Specjalizuje się w badaniach i opracowywaniu nowych rozwiązań, narzędzi ekspertyz i opinii sądowych z zakresu elektroniki i informatyki, w tym w analizach śledczych. Autor książki „Informatyka sądowa w praktyce”, która ukazała się w 2020 roku nakładem wydawnictwa HELION.
Mgr inż. Grzegorz Olech – nauczyciel akademicki z wieloletnim doświadczeniem praktycznym w zakresie administrowania i bezpieczeństwa sieci informatycznych, systemów operacyjnych. Członek Wydziałowej Komisji ds. Programów i Jakości Kształcenia na Wydziale Nauk Humanistyczno-Społecznych i Technicznych Olsztyńskiej Szkoły Wyższej, wieloletni członek Senatu Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania im. prof. T. Kotarbińskiego, członek Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, egzaminator Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL) a ponadto instruktor i sędzia sportowy PZM, członek Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego, Wiceprezes Zarządu Okręgowego PZM w Olsztynie.
Mł. insp. w/s Marcin Grabowski – były Zastępca Komendanta Policji w Elblągu, Dyrektor Biura Współpracy Instytucjonalnej w Polskim Towarzystwie Ekspertów i Biegłych Sadowych. Od 2024 r. emerytowany funkcjonariusz policji. Posiada wieloletnie doświadczenie w zwalczaniu przestępczości, głównie gospodarczej, korupcyjnej i zorganizowanej. W trakcie pracy zawodowej służył m.in jako funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego, Naczelnik Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą. Służbę zakończył w stopniu młodszego inspektora na stanowisku Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji nadzorując pracę pionu kryminalnego. Wykształcenie wyższe, w 2000 r. ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie, a następnie w 2007 r. szkolenie podyplomowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w Wspol w Szczytnie. Od 2023 r. Członek Stowarzyszenia Polskie Towarzystwo Biegłych i Ekspertów Sądowych w Warszawie oraz Biegły Sądowy z zakresu kryminalistycznego badania dokumentów przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku i Elblągu. Obecnie zatrudniony w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapeutycznym w Pomirskiej Wsi, na stanowisku wychowawca, gdzie prowadzi zajęcia z socjoterapii dla młodzieży.
INFORMACJA O AUTORZE I PARTNERZE KIERUNKU

Program studiów podyplomowych realizowany będzie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną posiadającą zarówno wiedze teoretyczną, jak i praktyczną wynikającą z praktyki zawodowej w służbach mundurowych, organach wymiaru sprawiedliwości, szpitalach, władzy państwowej i samorządowej, a także organach kontroli.