CEL STUDIÓW
Celem studiów jest przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności z różnych dziedzin cyberbezpieczeństwa z wykorzystaniem metod oraz narzędzi informatyki śledczej, mających zastosowanie w podniesieniu bezpieczeństwa organizacji z sektora publicznego i prywatnego.
Istotnym elementem tych studiów jest pozyskanie wiedzy z zakresu prawnej oceny czynów zabronionych popełnianych w cyberprzestrzeni oraz zaznajomienie z problematyką prawnych aspektów IT pod kątem zapobiegania, zwalczania oraz przeciwdziałania atakom na infrastrukturę IT.
Dodatkowym atutem jest możliwość uzyskanie praktycznych umiejętności wyszukiwania, prowadzenia śledztw powłamaniowych oraz analizy informacji z ogólnodostępnych otwartych źródeł informacji.
Studia te dają także możliwość poznania metodycznego sposobu analizy testów bezpieczeństwa oraz procesów i procedur w informatyce śledczej oraz uzyskanie praktycznych umiejętności zabezpieczania i analizy danych z różnego rodzaju cyfrowych nośników oraz danych ulotnych a także podstawowych umiejętności w zakresie odzyskiwania danych.
Absolwent studiów podyplomowych „Kryminalistyka cyfrowa i bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni” uzyska kwalifikacje do prowadzenia samodzielnej analizy wybranych ataków na sieci komputerowe i powiązań oraz korelacji informacji z incydentami.
UCZESTNICY STUDIÓW
Studia z zakresu Kryminalistyki cyfrowej i bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni adresowane są do:
- absolwentów uczelni wyższych, przede wszystkim kierunków związanych
z informatyką, elektronicznym przetwarzaniem danych, bezpieczeństwem, elektroniką i telekomunikacją, - pracowników służb mundurowych (Policja, ABW, SG, Wojsko),
- pracowników wymiaru sprawiedliwości,
- prawników i doradców podatkowych,
- pracowników jednostek samorządu terytorialnego,
- pracowników organów administracji publicznej,
- pracowników działów bezpieczeństwa IT, banków, urzędów i instytucji państwowych,
- pracowników komórek kontroli i audytu,
- pracowników biur detektywistycznych,
- pracowników placówek medycznych (szpitale, gabinety medyczne, kliniki)
- pracownicy jednostek oświatowych i placówek edukacyjnych,
- dziennikarzy śledczych,
- inspektorów ochrony danych osobowych,
- osób zainteresowanych tematyką informatyki śledczej,
- niezależnych ekspertów, biegłych sądowych i konsultantów zainteresowanych cyberbezpieczeństwem,
- wszystkich osób, które chcą pozyskać nowe kwalifikacje zawodowe.
GŁÓWNE ATUTY KIERUNKU
- Doświadczenie i jakość - kierunek oparty na 200 h programie, odpowiadającym na aktualne wyzwania cyberbezpieczeństwa i informatyki śledczej.
- Kompleksowy, interdyscyplinarny program - studia łączą zagadnienia z zakresu informatyki śledczej, cyberbezpieczeństwa, prawa, zarządzania incydentami i analizy danych – wszystkiego, co potrzebne, by skutecznie działać w sektorze publicznym i prywatnym.
- Mocna orientacja na praktykę - stawiamy na konkret: analiza powłamaniowa, odzyskiwanie danych, praca z narzędziami informatyki śledczej, OSINT, symulacje ataków, case studies i testy penetracyjne. Nauka przez działanie – nie teorię.
- Eksperci-praktycy w roli wykładowców - zajęcia prowadzą doświadczeni specjaliści z obszaru cyberbezpieczeństwa, IT forensics, prawa i praktyki śledczej – osoby aktywnie pracujące nad realnymi przypadkami i zagrożeniami.
- Budowanie relacji i wymiana doświadczeń - studia to nie tylko nauka – to także networking z praktykami i innymi uczestnikami. Wspólna przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i budowania trwałych kontaktów zawodowych.
- Elastyczność i dostępność dla różnych grup - program jest przyjazny zarówno dla osób technicznych, jak i tych bez wcześniejszego przygotowania informatycznego – otwarty na przedstawicieli biznesu, prawa, administracji i służb.
- Certyfikaty i uznanie na rynku - możliwość uzyskania potwierdzenia praktycznych kwalifikacji z zakresu cyberbezpieczeństwa i informatyki śledczej, cenionych przez pracodawców i instytucje sektora publicznego.
- Przyjazna atmosfera i wysoka jakość nauczania - dzięki profesjonalnym trenerom i interaktywnej formule zajęć, nauka odbywa się w atmosferze współpracy i wzajemnego wsparcia.
- Program studiów podyplomowych realizowany będzie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną posiadającą zarówno wiedze teoretyczną, jak
i praktyczną wynikającą z praktyki zawodowej w służbach mundurowych, organach wymiaru sprawiedliwości, władzy państwowej i samorządowej, a także organach kontroli.
ORGANIZACJA STUDIÓW
- Zajęcia na studiach podyplomowych odbywają się w systemie zjazdów sobotnio – niedzielnych, co 2-3 tygodnie,
- Studia trwają dwa semestry i obejmują 200 godzin zajęć prowadzonych przez Wykładowców Uczelni oraz Ekspertów zewnętrznych – Specjalistów, mających duże doświadczenie praktyczne.
- Zajęcia na studiach podyplomowych prowadzone są w układzie semestralnym, z wyjątkiem sytuacji, gdy Zarządzenie Rektora o powołaniu studiów, ustala inne, niż semestr okresy zaliczeniowe,
- Nadzór nad realizacją planu i programu studiów podyplomowych sprawuje Rektor,
- Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów, przewidzianych w programie studiów oraz egzamin końcowy z całości przedmiotów objętych programem studiów,
- Za organizację i przebieg studiów podyplomowych odpowiada Dyrektor Centrum Studiów Podyplomowych oraz Opiekunowie Merytoryczni poszczególnych edycji studiów.
- Warunkiem ukończenia studiów jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie wszystkich przedmiotów, jakie są przewidziane w programie studiów,
- Warunki zaliczenia przedmiotów ustalają poszczególni prowadzący. Na pierwszych zajęciach prowadzący przedmiot informuje słuchaczy o warunkach i formie zaliczenia zajęć,
- Warunkiem ukończenia studiów jest dodatkowo pozytywny wynik z egzaminu organizowanego na zakończenie studiów.
- Słuchaczowi, który ukończył studia podyplomowe, Uczelnia wystawia Świadectwo Ukończenia Studiów oraz Polskie Towarzystwo Ekspertów i Biegłych Sądowych absolwentowi studiów, wystawia certyfikat „Wykorzystanie kryminalistyki cyfrowej do wykrywania i zapobiegania incydentom bezpieczeństwaw cyberprzestrzeni” w terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów podyplomowych i rozliczenia się z opłat określonych w umowie o studia podyplomowe, zgodnie z wzorem określonym w obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
OPIEKUN MERYTORYCZNY I WYKŁADOWCY

Dr Krzysztof Konopka – Biegły Sądowy przy Sądzie Okręgowym w Częstochowie, Warszawie, Łomży i Ostrołęce z zakresu kryminalistycznego badania dokumentów i pisma ręcznego, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek: Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego, Stowarzyszenia Komendantów Policji Polskiej, International Police Association, Ekspert PTEiBS, Certyfikowany Trener Komendy Stołecznej Policji w dziedzinie kontroli i weryfikacji autentyczności dokumentów publicznych oraz wykładowca akademicki, Opiekun Koła Naukowego „CASH FLOW”, Kierownik Katedry Finansów i Rachunkowości, Dyrektor Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej, wykładowca akademicki Międzynarodowej Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Akademii Nauk Stosowanych WSGE im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Akademii Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie i Europejskiej Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Olsztynie. Autor licznych publikacji i artykułów z zakresu prawa, bezpieczeństwa, kryminalistyki oraz ekonomii. Opiekun merytoryczny kierunku.

Dr hab. Małgorzata Ganczar – Adiunkt Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego, Instytut Nauk Prawnych, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, radca prawny. Specjalizuje się w problematyce prawa gospodarczego, prawa konkurencji i ochrony konsumentów, ochrony danych osobowych, zarządzania bezpieczeństwem informacji, cyberbezpieczeństwa. Zainteresowania naukowe obejmują informatyzację procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej, wpływ nowych technologii na prowadzenie działalności gospodarczej. Autorka publikacji, ekspertyz i opinii prawnych w tym zakresie.

Nadkom. Michał Podbielski – ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, wykładowca Akademii Policji w Szczytnie, Dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, Biegły Sądowy z zakresu informatyki. Wykładał na Uczelni Techniczno-Handlowej w Warszawie.

Mgr Jan Gołębiowski – były psycholog policyjny, a obecnie biegły sądowy. Doświadczenie zdobywał również pracując na Oddziale Psychiatrii Sądowej w MSCZ w Pruszkowie. Należy do pierwszego rocznika absolwentów Uniwersytetu SWPS, na którym często prowadzi zajęcia dla studentów. Współpracuje również kilkoma innymi uczelniami wyższymi: Uniwersytetem Jana Długosza w Częstochowie czy Uczelnią Techniczno-Handlową im. H. Chodkowskiej. Jest autorem licznych publikacji na temat profilowania nieznanych sprawców przestępstw, między innymi pierwszej w Polsce monografii na temat profilowania kryminalnego – „Profilowanie kryminalne. Wprowadzenie do sporządzania charakterystyki psychofizycznej nieznanych sprawców przestępstw” (wyd. Logos, 2008, wyd. II Centrum Psychologii Kryminalnej, 2017). W 2010 r. założył Centrum Psychologii Kryminalnej w ramach, którego prowadzi liczne szkolenia dla klientów indywidualnych oraz instytucji publicznych takich jak Policja, Prokuratura, Wojsko Polskie, Służba Więzienna i inne.

Mł. insp. dr hab. Mirosław Bednarski – radca prawny, Przewodniczący ZW NSZZ Policjantów KSP w Warszawie, Dyrektor Biura Prawnego Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, wykładowca Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej. Autor licznych publikacji i artykułów naukowych.
Mgr inż. Adam Chojnowski – biegły sądowy z zakresu informatyki i elektroniki, emerytowany oficer, niezależny ekspert z ponad 30 letnim doświadczeniem w zakresie informatyki, elektroniki, informatyk śledczy, wykładowca akademicki MANS, PB, ANS WSGE (informatyki śledczej, cyberbezpieczeństwa, cyberterroryzmu, zagrożeń bezpieczeństwa danych osobowych, ochrony danych osobowych w Internecie, specjalista przedmiotów zawodowych informatycznych), Wiceprezes oddziału łomżyńskiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Członek Instytutu Informatyki Śledczej, Członek Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, Rady Naukowej (PTEiBS), PTIR – sekcja informatyki. Absolwent elektroniki na Wojskowej Akademii Technicznej oraz studiów podyplomowych w zakresie systemów komputerowych Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Dyrektor techniczny, Kierownik laboratorium informatyki śledczej, Kierownik laboratorium informatyki i elektroniki, Dyrektor – rzeczoznawca elektroniki i informatyki, główny inżynier. Specjalizuje się w badaniach i opracowywaniu nowych rozwiązań, narzędzi ekspertyz i opinii sądowych z zakresu elektroniki i informatyki, w tym w analizach śledczych. Autor książki „Informatyka sądowa w praktyce”, która ukazała się w 2020 roku nakładem wydawnictwa HELION.
Mgr inż. Grzegorz Olech – nauczyciel akademicki z wieloletnim doświadczeniem praktycznym w zakresie administrowania i bezpieczeństwa sieci informatycznych, systemów operacyjnych. Członek Wydziałowej Komisji ds. Programów i Jakości Kształcenia na Wydziale Nauk Humanistyczno-Społecznych i Technicznych Olsztyńskiej Szkoły Wyższej, wieloletni członek Senatu Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania im. prof. T. Kotarbińskiego, członek Polskiego Towarzystwa Ekspertów i Biegłych Sądowych, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, egzaminator Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL) a ponadto instruktor i sędzia sportowy PZM, członek Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego, Wiceprezes Zarządu Okręgowego PZM w Olsztynie.
Mł. insp. w/s Marcin Grabowski – były Zastępca Komendanta Policji w Elblągu, Dyrektor Biura Współpracy Instytucjonalnej w Polskim Towarzystwie Ekspertów i Biegłych Sadowych. Od 2024 r. emerytowany funkcjonariusz policji. Posiada wieloletnie doświadczenie w zwalczaniu przestępczości, głównie gospodarczej, korupcyjnej i zorganizowanej. W trakcie pracy zawodowej służył m.in jako funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego, Naczelnik Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą. Służbę zakończył w stopniu młodszego inspektora na stanowisku Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji nadzorując pracę pionu kryminalnego. Wykształcenie wyższe, w 2000 r. ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie, a następnie w 2007 r. szkolenie podyplomowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w Wspol w Szczytnie. Od 2023 r. Członek Stowarzyszenia Polskie Towarzystwo Biegłych i Ekspertów Sądowych w Warszawie oraz Biegły Sądowy z zakresu kryminalistycznego badania dokumentów przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku i Elblągu. Obecnie zatrudniony w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapeutycznym w Pomirskiej Wsi, na stanowisku wychowawca, gdzie prowadzi zajęcia z socjoterapii dla młodzieży.
INFORMACJA O AUTORZE I PARTNERZE KIERUNKU

Program studiów podyplomowych realizowany będzie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną posiadającą zarówno wiedze teoretyczną, jak i praktyczną wynikającą z praktyki zawodowej w służbach mundurowych, organach wymiaru sprawiedliwości, szpitalach, władzy państwowej i samorządowej, a także organach kontroli.
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
Rekrutacja na studia podyplomowe trwa od 2 czerwca do 30 września 2025 r. W trakcie trwania procesu rekrutacji, na stronie Uczelni pojawiają się komunikaty dot. zakończenia lub przedłużenia rekrutacji na poszczególnych kierunkach studiów podyplomowych.
Grupa zajęciowa liczy minimum 15 osób.
Czesne za studia oraz wysokość opłaty rekrutacyjnej znajdują Państwo w podzakładce OPŁATY
Opłatę rekrutacyjną należy uiścić w ciągu 7 dni od momentu rejestracji na studia. Terminy opłat czesnego znajdują się w umowie między Słuchaczem a Uczelnią. Umowę można pobrać z Internetowego Systemu Rekrutacji Kandydatów (IRK).
Wykaz niezbędnych w procesie rekrutacji dokumentów znajduje się w podzakładce ZASADY REKRUTACJI
Dokumenty należy dostarczyć w ciągu 7 dni od rejestracji w systemie IRK.
Studia podyplomowe na kierunku Zarządzenie bezpieczeństwem i analiza ryzyka w transporcie kolejowym kończą się egzaminem końcowym organizowanym w drugim semestrze studiów.
Zajęcia prowadzone są w formie hybrydowej tj. od 2 do 4 zjazdów w formie online oraz od 2 do 4 zjazdów stacjonarnie w Centrum Szkolenia Maszynistów przy ul. Naukowej 1 w Warszawie.
Harmonogram zjazdów dostępny jest w podzakładce HARMONOGRAM ZJAZDÓW po rozpoczęciu rekrutacji na studia. Na przełomie września i października, w tym samym miejscu zamieszczamy również harmonogramy zajęć na semestr zimowy.