1. Kto może ubiegać się o stypendium rektora?
Stypendium rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.
1.1. Studenci pierwszego roku studiów I stopnia:
Stypendium rektora może otrzymywać student I roku studiów I stopnia, w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej o zasięgu co najmniej ogólnopolskim.
1.2. Studenci pierwszego roku studiów II stopnia:
Stypendium rektora może otrzymywać student I roku studiów II stopnia na podstawie wyników z ostatniego roku akademickiego studiów I stopnia.
2. Stypendium rektora może zostać przyznane studentowi, który:
3. W jaki sposób mogę złożyć wniosek?
Aby wypełnić wniosek o stypendium rektora należy zalogować się do system USOSweb, następnie przejść do zakładki DLA WSZYSTKICH -> Wnioski i wypełnić wniosek o stypendium rektora.
Wniosek należy zarejestrować, podpisać i złożyć w Biurze ds. Stypendiów (za pomocą ePUAP lub Poczty Polskiej) w terminie od 10 września do 20 października.
*Wnioski nie będą przyjmowane osobiście!
*Samo zarejestrowanie wniosku bez przesłania go na ePUAP nie wszczyna postępowania w sprawie przyznania świadczenia, jest to czynność techniczna i nie stanowi złożenie wniosku!
4. Stypendium rektora nie przysługuje studentowi, który:
5. Jak oblicza się 10% najlepszych studentów?
Liczbę 10% najlepszych studentów kierunku ustala się, jako sumę 10% studentów z każdego roku i poziomu danego kierunku.
6. W jaki sposób liczone są punkty w rankingu?
Do obliczenia liczy punktów za średnią ocen stosuje się następujący wzór:
Lp = 100*(średnia_ocen - 4.00), gdzie:
Lp = Liczba punktów
Średnia ocen = Średnia arytmetyczna wszystkich ocen uzyskanych w poprzednim roku akademickim
Do obliczania liczby punktów za osiągnięcia sportowe, naukowe i artystyczne stosuje się powyższy wzór i do uzyskanego wyniku dodaje się punkty za dane osiągnięcie zgodnie z tabelami wymienionymi w regulaminie świadczeń dla studentów.
7. Co muszę zrobić gdy przeniosłem_am się z innej uczelni?
Gdy student przenosi się do nas z innej uczelni musi najpierw przedstawić nam zaświadczenie z poprzedniej uczelni o średniej arytmetycznej wszystkich ocen uzyskanych w poprzednim roku akademickim. Dopiero po przedstawieniu zaświadczenia będziemy mogli wprowadzić średnią do rankingu i student będzie mógł zarejestrować wniosek w USOSweb.
W przypadku gdy skala ocen przekracza 5,0 przy obliczaniu punktów za średnią ocen stosuje się odpowiedni wzór:
1) ze skali ocen 2,0-5,5
średnia_ocen = (średnia_ocen_obca*5)/5,5
2) ze skali ocen 2,0-6,0
średnia_ocen = (średnia_ocen_obca*5)/6,0
Po przeliczeniu ocen wylicza się liczbę punktów na podstawie wzoru podanego w pkt. 6.
8. Przykładowe dokumenty, jakie należy złożyć:
9. Przykładowe osiągnięcia, które nie są brane pod uwagę:
10. Kiedy będą dostępne decyzje o przyznaniu/nieprzyznaniu świadczenia?
Decyzje zostają wydawane na przełomie listopada i grudnia.
Decyzja będzie dostępna do odebrania w systemie USOSweb, w zakładce DLA WSZYTKICH -> lista pism administracyjnych. Po wydaniu decyzji student zostaje powiadomiony o tym przez wysłany e-mail na adres uczelniany w domenie uth.
11. Jaka będzie wysokość świadczenia?
Wysokość stypendium na dany rok akademicki ustala Rektor w porozumieniu z Samorządem Studenckim, przy czym wysokość stypendium może być zróżnicowana w zależności od progów punktowych uzyskanych przez studentów.
12. Przez jaki okres i kiedy jest wypłacane świadczenie?
Przy spełnieniu wszystkich kryteriów, stypendium jest wypłacane przez okres 9 miesięcy (tj. od października do czerwca) lub przez okres 5 semestrów gdy świadczenie zostało przyznane na semestr.
Świadczenie jest wypłacane na wskazany przez studenta numer konta bankowego co miesiąc, w ostatnim tygodniu miesiąca.
Wypłata za pierwszy miesiąc w danym roku akademickim (tj. październik) nastąpi dopiero w drugim lub trzecim miesiącu, wypłata następuje z wyrównaniem za poprzednie niewypłacone miesiące.
13. Co się stanie gdy zostanę skreślony, zrezygnuję ze studiów lub pójdę na urlop?
W przypadku wyżej wymienionych powodów świadczenie wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym student utracił prawo do świadczenia.
Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawnych, nie istnieje pojęcie samodzielności finansowej, jednak student może ubiegać się o przyznanie stypendium socjalnego bez wykazywania dochodów osiąganych przez rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta i będące na utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek, gdy nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców i:
Stałym dochodem może być np. renta po zmarłym rodzicu, zasądzone alimenty, umowa o pracę, cyklicznie zawierane umowy zlecenia.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce przy ustalaniu wysokości dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o ]stypendium socjalne uwzględnia się dochody osiągane przez:
W składzie rodziny nie uwzględnia się macochy, ojczyma, dziadka, babci, dzieci rodzeństwa – choćby nawet zamieszkiwali razem ze studentem.
Nie, uczęszczanie do szkoły policealnej nie jest pobieraniem nauki w okresie do 26. roku życia w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ustawa wskazuje poprzez sformułowanie „a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów", że tylko studia wyższe uważane są za pobieranie nauki.
W dochodzie rodziny należy uwzględnić dochód studenta, w tym dochód z tytułu otrzymywanych alimentów, oraz dochód rodzica, z którym student mieszka. Nie jest natomiast wliczany dochód rodzica, który na podstawie wyroku sądu, ugody zawartej przed mediatorem i zatwierdzonej przez sąd lub ugody zawartej przed sądem, został zobowiązany do płacenia alimentów.
W przypadku gdy rodzic zobowiązany do płacenia alimentów uchyla się od płacenia alimentów, nie będą one wliczone do dochodu, gdy student przedstawi zaświadczenie wystawione przez komornika o całkowitej bądź częściowej bezskuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych za rok 2021.
W takiej sytuacji, obliczając dochód w rodzinie studenta, należy uwzględnić dochody obydwojga rodziców. Wyłącznie wyrok sądu, ugoda zatwierdzona przez sąd lub ugoda zawarta przed mediatorem, na podstawie których rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów pozwala na nieuwzględnianie dochodów tego rodzica w dochodzie rodziny. Nie ma prawnej możliwości wzięcia pod uwagę „alimentów dobrowolnych”.
Wypełniając oświadczenie o dochodach należy wpisać dochód oraz kwotę podatku i składek społecznych i zdrowotnych. Następnie zaznaczyć datę utraty dochodu.
Wysokość dochodu utraconego netto z tytułu pracy oblicza się na podstawie PIT-11 otrzymanego od pracodawcy.
Analogicznie należy postąpić w sytuacji, gdy utrata dochodu nastąpiła jeszcze w roku 2021. Nie uwzględnia się wówczas w dochodzie rodziny dochodów osiąganych w części roku 2021, które zostały utracone.
W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny po roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, na który ma być przyznane stypendium socjalne, czyli 2022 rok, dochód ustala się na podstawie dochodu członka rodziny, powiększonego o kwotę osiągniętego dochodu za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie dochodu, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w okresie, na który ustalane lub weryfikowane jest prawo do stypendium.
Przykład: rodzic studenta zawarł umowę o pracę w dniu 25.02.2022 r. W oświadczeniu o dochodach należy podać wysokość wynagrodzenia netto rodzica za marzec 2022 r.
Na potwierdzenie należy dostarczyć zaświadczenie od pracodawcy o dochodzie netto właśnie za miesiąc następujący po pierwszym przepracowanym.
Tak, zakończenie pracy na podstawie umowy o dzieło stanowi okoliczność, w związku z którą następuje utrata dochodu. W celu udokumentowania utraty dochodu należy przedstawić PIT-11 oraz umowę o dzieło lub zaświadczenie od pracodawcy.
Nie. Dochód z tytułu sprzedaży papierów wartościowych należy uwzględnić w dochodzie rodziny, ponieważ nie stanowi on dochodu utraconego.
Tak. Dochód osiągany z tytułu posiadanego gospodarstwa uwzględniany jest w dochodzie rodziny. Wysokość dochodu z gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni użytków rolnych w hektarach przeliczeniowych.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z dnia ... września 2022 roku dochód z 1 ha przeliczeniowego wynosi….(wysokość dochodu będzie znana po 24 września)
W przypadku oddania gospodarstwa rolnego lub jego części w dzierżawę dochód z tego gospodarstwa nie będzie wliczany do dochodu rodziny, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, tj. na okres co najmniej 10 lat i zgłoszona do ewidencji gruntów i budynków przez emeryta lub rencistę rolniczego z osobą niebędącą:
Ponadto, nie uwzględnia się w dochodzie rodziny dochodu z gospodarstwa rolnego wniesionego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną oraz gospodarstwa rolnego oddanego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
Inne umowy dzierżawy nie stanowią podstawy nieuwzględnienia dochodu z gospodarstwa rolnego w dochodzie rodziny.
Wysokość rocznego dochodu osiągniętego z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest ustalana przy użyciu wartości ogłoszonych w Obwieszczeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Tak. Małżonek studenta wlicza się do rodziny, a jego dochody są uwzględniane w dochodzie rodziny. Należy jednak do dokumentacji załączanej wraz z wnioskiem, dołączyć odpis skrócony aktu małżeństwa.
Tak, małżonek studenta wlicza się do rodziny, a jego dochody są uwzględniane w dochodzie rodziny. Wynika to z faktu, że ustalając prawo studenta do otrzymywania stypendium socjalnego, bierze się pod uwagę aktualny stan rodziny studenta.
Nie należy uwzględniać w składzie rodziny tego członka rodziny, pod warunkiem, że przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie. Przez instytucję zapewniającą całodobowe utrzymanie rozumie się dom pomocy społecznej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, areszt śledczy, zakład karny, szkołę wojskową lub inną szkołę, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie.
W przypadku przebywania członka rodziny w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie nie uwzględnia się jego dochodów w dochodzie rodziny.
O stypendium może ubiegać się student, który ma orzeczony stopień niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny).
Jedynym dokumentem (oprócz wniosku) jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, które należy złożyć w Biurze ds. Stypendiów w celu wpisania danych do systemu. Bez wpisanych danych student nie będzie mógł wypełnić wniosku w serwisie USOSweb.
Aby wypełnić wniosek o stypendium należy zalogować się do systemu USOSweb, następnie przejść do zakładki DLA WSZYSTKICH -> Wnioski i wypełnić wniosek o stypendium.
Wniosek należy zarejestrować, podpisać i złożyć w Biurze ds. Stypendiów (osobiście lub za pomocą Poczty Polskiej).
*Samo zarejestrowanie wniosku bez dostarczenia go do Biura ds. Stypendiów nie wszczyna postępowania w sprawę przyznania świadczenia, jest to czynność techniczna i nie stanowi złożenia wniosku!
*Biuro ds. Stypendiów nie bierze odpowiedzialności za wnioski pozostawione w innych działach!
Decyzja będzie dostępna do odebrania w systemie USOSweb, w zakładce DLA WSZYSTKICH -> lista pism administracyjnych. Po wydaniu decyzji student zostaje powiadomiony o tym przez wysłany e-mail na adres uczelniany w domenie @uth.pl
Wysokość stypendium na dany rok akademicki ustala Rektor w porozumieniu z Samorządem Studenckim, przy czym wysokość stypendium może być zróżnicowana w zależności od stopnia niepełnosprawności.
Przy spełnieniu wszystkich kryteriów, stypendium wypłacane jest przez okres 9 miesięcy (tj. od października do czerwca) lub przez okres 5 semestrów gdy świadczenie zostało przyznane na semestr.
Świadczenie wypłacane jest na wskazany przez studenta numer konta bankowego co miesiąc, w ostatnim tygodniu miesiąca.
Wypłata za pierwszy miesiąc w danym roku akademickim (tj. październik) nastąpi dopiero w drugim lub trzecim miesiącu, wypłata następuje z wyrównaniem za poprzednie niewypłacone miesiące.
O jednorazową, bezzwrotną zapomogę może ubiegać się student, który znalazł się w przejściowo trudnej sytuacji życiowej.
Dokumenty muszą potwierdzić przejściowo trudną sytuację. Przykładowo w przypadku choroby będą to potwierdzenia ponoszenia kosztów na leczenie tj. paragony lub faktury.
Aby wypełnić wniosek o zapomogę należy zalogować się do systemu USOSweb, następnie przejść do zakładki DLA WSZYSTKICH -> Wnioski i wypełnić wniosek o zapomogę.
Wniosek należy zarejestrować, podpisać i złożyć w Biurze ds. Stypendiów (osobiście lub za pomocą Poczty Polskiej).
*Wniosek należy złożyć w terminie do 90 dni od dnia zajścia zdarzenia uznanego przez studenta za przyczynę losową uzasadniającą przyznanie zapomogi.
*Samo zarejestrowanie wniosku bez dostarczenia go do Biura ds. Stypendiów nie wszczyna postępowania w sprawę przyznania świadczenia, jest to czynność techniczna i nie stanowi złożenia wniosku!
*Biuro ds. Stypendiów nie bierze odpowiedzialności za wnioski pozostawione w innych działach!
Decyzja będzie dostępna do odebrania w systemie USOSweb, w zakładce DLA WSZYSTKICH -> lista pism administracyjnych. Po wydaniu decyzji student zostaje powiadomiony o tym przez wysłany e-mail na adres uczelniany w domenie @uth.pl
Wysokość zapomogi zależy od rodzaju sytuacji w jakiej student się znalazł. Wysokość zapomogi mieści się w przedziale od 500,00 zł do 3000,00 zł.
Jednorazowa zapomoga wypłacona zostaje w ostatnim tygodniu miesiąca, w którym została przyznana.