Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

Konferencja Trade & Customs Compliance 2023. Relacja i zdjęcia

W dniach 18-19 maja 2023 roku Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej była gospodarzem V edycji Trade & Customs Compliance Conference. Konferencja jest cyklicznym projektem, który ma na celu integrację środowiska nauki i praktyki, ekspertów z uczelni, biznesu i administracji. W tym roku wydarzenie również odbyło się w formie hybrydowej – stacjonarnie w Kampusie Jutrzenki UTH oraz online. Organizatorem wydarzenia były Trade & Customs Compliance Academy oraz UTH.

Zgromadzonych gości powitali: dr Justyna Żylińska – Rektor UTH, dr Agnieszka Milczarczyk-Woźniak – właścicielka Trade & Customs Compliance Academy oraz Tomasz Michalak – Ministerstwo Finansów.

Tematem przewodnim V edycji Trade & Customs Compliance Conference była „Optymalizacja procesów obsługi celnej. Ukraina - polityka celna dziś i jutro”.

Pierwszy panel rozpoczął się od wystąpień przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej, podczas których poruszono następujące tematy: Reforma unii celnej, Najnowsze zmiany w brytyjskim systemie celnym, Nowe obowiązki importerów towarów wysokoemisyjnych. Mechanizm CBAM, Ryczałtowa wartość celna – uproszczone określanie elementów wartości celnej towarów, Systemy celne - obecnie i w przyszłości.

Gościem specjalnym konferencji był Igor Dankov - Attache Celny Ukrainy przy Unii Europejskiej, który otworzył drugi panel organizowany we współpracy z Ambasadą Ukrainy w Polsce, Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w Ukrainie oraz Ministerstwem Finansów i Krajową Administracją Skarbową. Prelekcje wygłosił m.in: Mykola Kniazevych - Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Służby Celnej Ukrainy, a wśród tematów tej części konferencji znalazły się m.in.: Wpływ sankcji oraz wojny w Ukrainie na kształtowanie się handlu międzynarodowego w regionie w kontekście celnym (Mariusz Koter – Zastępca Dyrektora w Departamencie Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwo Finansów) oraz Razem przez granicę - przejściach granicznych w warunkach konfliktu (Bartosz Gruszecki – Przedstawiciel Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w Ukrainie).

Po przerwie lunchowej przedstawiciele firmy FedEx omówili tematy dotyczące optymalizacji i centralizacji procesów celnych, po czym pierwszy dzień zakończył się sesją ROUND TABLE, poświęconą problemom w trakcie operacji celnych. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele firm Terramar Spedycja Międzynarodowa, Hofman & Hofman oraz SWLEX.

Drugi dzień konferencji, który moderował Krzysztof Stefanowicz – Partner w KMS Advisory, rozpoczął się od dyskusji na temat: „Obecne sankcje – wyzwania i ryzyka. Kontrola eksportu towarów DUAL-USE", w której udział wzięli przedstawiciele Guardian Industries Luxembourg, CNH Industrial Poland i Ministerstwa Finansów.

Po krótkiej przerwie i czasie na networking uczestnicy ponownie zgromadzili się w Auli, aby wysłuchać prelegentów występujących podczas panelu poświęconemu obsłudze zgłoszeń celnych przez dział celny i podatkowy. O analizie danych na potrzeby procesów celnych dyskutowali przedstawiciele Deloitte Doradztwo Podatkowe Dąbrowski i Wspólnicy i PricewaterhouseCoopers Polska.

Wieńczący konferencję ROUND TABLE dotyczył tematu usprawniania procesów celnych we wsparciu biznesu na poziomie operacyjnym, nad którym dyskutowali goście z ramienia firm: Robert Bosch, Czerkawscy Consulting Szkolenia, Procter & Gamble, Kancelaria Doradcy Podatkowego Jacek Arciszewski.

Dwudniową konferencję swoim wystąpieniem podsumował prof. zw. dr hab. Wiesław Czyżowicz – ekspert Światowej Organizacji Celnej ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Dziękujemy za uczestnictwo i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach!

Wróć