Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

Konferencja „Prawo i zarządzanie w systemie oświaty” 2026 w UTH

ZAPROSZENIE NA XVII OGÓLNOPOLSKĄ KONFERENCJĘ NAUKOWĄ
PRAWO I ZARZĄDZANIE W SYSTEMIE OŚWIATY”

Władze Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej mają zaszczyt zaprosić na XVII konferencję poświęconą problematyce prawa i zarządzania w systemie oświaty, która odbędzie się 9 marca 2026 r., o godzinie 9:30 w siedzibie Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie (ul. Jutrzenki 135, 02-231 Warszawa).

Na konferencję zapraszamy dyrektorów, pedagogów oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych z całego kraju. Wydarzenie ma na celu przedstawienie najbardziej aktualnych i istotnych informacji nie tylko z zakresu zarządzania placówką oświatową, lecz także z zakresu prawa, bezpieczeństwa i kompetencji miękkich.

Podczas Konferencji będą omawiane następujące zagadnienia:

mec. Artur Olszewski

Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna nauczyciela

Przedmiotem wykładu będzie:

  • Odpowiedzialność porządkowa – czym jest.
  • Rodzaje odpowiedzialności porządkowej – podstawy jej egzekwowania.
  • Odpowiedzialność porządkowa a odpowiedzialność dyscyplinarna.
  • Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela.

mec. Artur Olszewski: doktor nauk prawnych, radca prawny, ukończył aplikację sądową, współpracownik uczelni wyższych oraz ośrodków doskonalenia zawodowego. Ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów prawnych, jak i osób fizycznych, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji samorządowych, administracji publicznej i placówek oświatowych. Autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, w tym współautor komentarza do ustawy Prawo oświatowe.

dr Eryka Probierz

Praktyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w szkole ponadpodstawowej: od lekcji po zarządzanie placówką

Wystąpienie poświęcone będzie praktycznym i odpowiedzialnym sposobom wykorzystania sztucznej inteligencji w szkołach ponadpodstawowych, z uwzględnieniem perspektywy dyrektorów, nauczycieli, pedagogów, uczniów oraz rodziców. Pokaże ono, jak AI może realnie wspierać zarówno proces dydaktyczny, jak i zarządzanie szkołą, jednocześnie podkreślając fundamenty bezpieczeństwa danych, etycznych standardów oraz świadomego wdrażania nowych technologii. Uczestnicy poznają konkretne przykłady wykorzystania narzędzi AI w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych, personalizacji nauczania, analizie postępów uczniów czy usprawnianiu zadań administracyjnych.

W wystąpieniu omówione zostaną zasady bezpiecznej pracy z modelami językowymi, minimalizacji ryzyka ujawniania informacji wrażliwych, budowania jasnych procedur szkolnych oraz transparentnej komunikacji z rodzicami i uczniami. Podkreślona zostanie także potrzeba współpracy wszystkich grup – od dyrekcji tworzącej ramy i polityki wykorzystania AI, poprzez nauczycieli stosujących narzędzia w codziennej praktyce, po uczniów uczonych krytycznego myślenia i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii. Rodzice natomiast otrzymują ważną rolę partnerów we wspieraniu cyfrowej higieny i nadzorowania właściwych nawyków. Całość ma charakter praktyczny i pokazuje, jak krok po kroku wprowadzać AI w sposób bezpieczny i wzmacniający jakość edukacji.

dr Eryka Probierz: podwójna doktor nauk technicznych i społecznych w dyscyplinie psychologii, specjalizująca się w zastosowaniach sztucznej inteligencji, analizie danych oraz technologii informatycznych w środowiskach edukacyjnych i społecznych. Jej interdyscyplinarne przygotowanie – obejmujące m.in. psychologię uczenia się i procesów poznawczych – pozwala łączyć wiedzę o rozwoju człowieka z praktycznym wdrażaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w projektach opartych na AI, obejmujących uczenie maszynowe, testowanie algorytmów oraz wdrażanie systemów wspierających decyzje. Prodziekan ds. kierunku Informatyka Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej, autorka publikacji naukowych, aktywnie zaangażowana w rozwój bezpiecznych, transparentnych i odpowiedzialnych form wykorzystania sztucznej inteligencji.

dr Agnieszka Nowocień

Przywództwo sytuacyjne a rola komunikacji asertywnej i coachingowej w relacji nauczyciel - rodzic - uczeń

Spotkanie warsztatowe będzie okazją do poznania założeń przywództwa sytuacyjnego w środowisku edukacji. Zdiagnozowanie osobistego etapu rozwoju zawodowego w kontekście przywództwa i źródeł osobistego autorytetu. Przedmiotem części warsztatowej będzie zastosowanie komunikacji asertywnej i coachingowej w relacji nauczyciel - rodzic, nauczyciel - uczeń.

dr Agnieszka Nowocień: doktor nauk ekonomicznych ze specjalizacją w zakresie polityki personalnej, certyfikowany coach, aktywny trener biznesu i interwent kryzysowy. Jest nie tylko doświadczonym wykładowcą z pasją, ale przede wszystkim praktykiem z zakresu zarządzania, psychologii kryzysu i coachingu rozwojowego. Jako ekspert pomaga osobom aktywnym zawodowo w rozwijaniu potencjału zawodowego i osobistego, odzyskiwaniu zasobów po doświadczeniu patologii w środowisku pracy. Pracuje z zespołami i indywidualnie w ramach sesji coachingowych. Autorka licznych publikacji naukowych, doświadczony menedżer, wykładowca akademicki m.in. Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej.

dr Magdalena Ścigał

Od kredy po AI, czyli o różnicach pokoleniowych w środowisku szkolnym

Coraz częściej w środowisku pracy spotykają się dziś trzy, a czasem nawet cztery pokolenia pracowników. W szkole, obok nauczycieli i rodziców należących do pokoleń Baby Boomers, X, Y, a nawet Z, obecni są uczniowie reprezentujący pokolenie Z oraz najmłodsza generacja – Alfa, czyli osoby urodzone po 2010 roku. Aby współpraca między przedstawicielami tych jakże różnych pokoleń była efektywna, potrzebne jest wzajemne zrozumienie oraz świadomość mocnych stron, jakie każda osoba i każda generacja wnosi do miejsca pracy i nauki.

Warsztaty będą dotyczyć różnic między przedstawicielami poszczególnych pokoleń. Skupimy się na porównaniu źródeł informacji, z których pokolenia X, Y, Z i Alfa czerpią wiedzę o świecie, a także na ukazaniu odmiennych stylów nauki i komunikacji charakterystycznych dla ich codziennego funkcjonowania w grupie. Wychodząc od różnic, wspólnie poszukamy podobieństw, które mogą stać się mostem łączącym poszczególne pokolenia w środowisku szkolnym.

dr Magdalena Ścigała: psycholog, doktor nauk o zarządzaniu, specjalistka i autorka prac naukowych z zakresu decyzji menedżerskich i zarządzania zasobami ludzkimi. Wykładowca akademicki Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej.

Serdecznie zapraszamy!

Zgłoszenia udziału w konferencji prosimy przesyłać do dnia 27 lutego 2026 r., na adres e-mail: konferencja.naukowa@uth.edu.pl

KONTAKT:
Eliza Kotomska
tel. 22 262 88 89

Patronat

Logo czasopisma Głos Nauczycielski

Wróć