Przejdź do treści Przejdź do nawigacji

Inauguracja Roku Akademickiego 2025/2026 w UTH. Relacja i zdjęcia

1 października 2025 r. w Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2025/2026. Wydarzenie otworzyła JM Rektor dr Justyna Żylińska, witając zgromadzonych gości, władze Uczelni, kadrę naukowo-dydaktyczną, przedstawicieli instytucji partnerskich oraz studentów rozpoczynających swoją akademicką drogę w Uczelni Techniczno-Handlowej w Warszawie.

„Drodzy Studenci, chciałabym, abyście dzisiejszy dzień zapamiętali nie tylko jako formalny akt immatrykulacji, ale jako moment włączenia się w pełną pasji i otwartą społeczność akademicką, która wspiera młodych ludzi w zdobywaniu wiedzy, odkrywaniu siebie i podejmowaniu pierwszych kroków w dorosłe życie” – podkreśliła w swoim przemówieniu Rektor.

Podczas inauguracji wręczono nagrody i wyróżnienia dla pracowników naukowo-dydaktycznych, a także podziękowania dla osób ustępujących z funkcji, w tym: dr. inż. Ireneusza Fury, dr. Krzysztofa Borkowskiego, dr. Tomasza Pajewskiego, dr Anny Ciosek, dr. Andrzeja Woźniaka oraz dr. inż. Mirosława Zielonego.

Jednym z najważniejszych punktów inauguracji było ogłoszenie, że w maju 2026 r. rozpocznie się rekrutacja na nowy kierunek – Motorsport. Będzie to pierwszy i jedyny w Polsce program w pełni poświęcony inżynierii sportów motorowych.

Podczas wydarzenia zaprezentowano film promujący nowy kierunek, który spotkał się z niezwykle pozytywnym odbiorem i dużym zainteresowaniem zgromadzonych. Następnie głos zabrali zaproszeni eksperci branży motoryzacyjnej – Robert Michalski z firmy STRADALE Classics oraz Marcin Szczepański z Bentley Motors Limited, podkreślając potencjał i wyjątkowość tego kierunku w kontekście rozwoju polskiego motorsportu.

Przemówienie Roberta Michalskiego z firmy STRADALE Classics o nowym kierunku MOTORSPORT w UTH

Szanowna Pani Rektor, Szanowni Dziekani, Szanowni Państwo,

z przyjemnością ogłaszam uruchomienie kierunku Motorsport – po uzyskaniu formalnej zgody Uczelni. To dodatkowe, wyjątkowe wydarzenie inauguracji, które wyznacza nowy standard kształcenia inżynierów dla sportu samochodowego. Program został zaprojektowany w ścisłej współpracy z praktyką branżową i opiera się na czterech filarach innowacyjności: integracji dyscyplin, projektowaniu opartym na danych, szybkiej pętli symulacja–tor oraz inżynierii niezawodności i bezpieczeństwa.

Dlaczego to kierunek innowacyjny i potrzebny?

Motorsport jest dziś laboratorium nowoczesnych technologii. Zmiany regulacyjne, elektryfikacja napędów, rosnąca rola kalibracji oprogramowania oraz zaawansowanych metod pomiarowych wymagają inżyniera, który łączy kompetencje mechaniczne, elektroniczne i informatyczne. Nasz program:

  • łączy CAD/CAE, metrologię i mechatronikę z akwizycją danych i analizą telemetryczną,
  • wykorzystuje nowoczesne stanowiska laboratoryjne, w tym hamownie silnikowe i podwoziowe, układy hardware-in-the-loop oraz narzędzia do modelowania i optymalizacji,
  • kładzie nacisk na walidację hipotez na torze, a nie wyłącznie w środowisku wirtualnym,
  • rozwija kompetencje w obszarze bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, zgodności z regulaminami sportowymi oraz odpowiedzialnego tuningu.

Struktura programu

Studenci realizują zaawansowane treści w ramach przedmiotów kierunkowych (m.in. modelowanie elementów pojazdu, systemy pomiarowe, automatyzacja, mechatronika w pojazdach konwencjonalnych i wyczynowych, teoria ruchu, infrastruktura torów i bezpieczeństwo), a następnie wybierają jedną z dwóch specjalności. Z programu celowo wyłączono w tym zestawieniu praktyki i prace dyplomowe oraz proseminarium – koncentrujemy się na trzonie merytorycznym.

Specjalności

1) Chiptuning samochodów sportowych

Specjalność skupia się na sterowaniu procesem spalania i momentem obrotowym poprzez precyzyjną kalibrację ECU oraz integrację systemów zasilania, zapłonu i doładowania. Absolwent opanowuje pełny łańcuch: od pomiaru i diagnostyki, przez modelowanie, po implementację i walidację map.

Kluczowe przedmioty specjalnościowe:

  • Modyfikacje i tuning tłokowych silników spalinowych oraz systemów wspomagania.
  • Modyfikacje i projektowanie układów dolotowych i wylotowych do motorsportu.
  • Projektowanie i modyfikacja mechanizmów głównych oraz rozrządu silników sportowych.
  • Projektowanie systemów wtryskowych i zapłonowych silników wyczynowych.
  • Oprogramowanie do tuningu silników spalinowych.
  • Tworzenie map układu zasilania – chiptuning silników sportowych.
  • Pomiary mocy i momentu na hamowni (silnikowej i podwoziowej).

Efekty kształcenia: umiejętność krytycznej analizy logów i danych z toru, kalibracja map w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych, integracja zmian mechanicznych z oprogramowaniem sterującym, zgodność z wymaganiami niezawodności i przepisami bezpieczeństwa.

2) Budowa i tuning samochodów

Ścieżka ukierunkowana na projektowanie, modyfikacje i walidację podzespołów pojazdu wyczynowego – od napędu, przez przeniesienie mocy, aż po układy jezdne, hamulcowe i aerodynamikę.

Kluczowe przedmioty specjalnościowe:

  • Modyfikacje i tuning tłokowych silników spalinowych oraz systemów wspomagania.
  • Modyfikacje i tuning układów przeniesienia napędu w motorsporcie.
  • Modyfikacje i tuning mechanizmów nośnych i jezdnych (zawieszenia).
  • Modyfikacje i tuning układów kierowniczych.
  • Modyfikacje i tuning układów hamulcowych oraz systemów rekuperacji energii.
  • Projektowanie układów bezpieczeństwa w motorsporcie.
  • Projektowanie i aerodynamika nadwozia w pojazdach sportowych i wyczynowych.

Efekty kształcenia: kompetencje w projektowaniu i optymalizacji konstrukcji, doborze materiałów i konfiguracji, zarządzaniu kompromisami (, a także w prowadzeniu testów i analizie danych pomiarowych.

Absolwent kierunku Motorsport to inżynier zdolny do pracy w zespołach wyścigowych, działach badawczo-rozwojowych producentów i dostawców, firmach tuningowych oraz w centrach testowych. Posiada umiejętności:

  • projektowania i analizy komponentów oraz systemów pojazdu,
  • korzystania z narzędzi CAE, oprogramowania diagnostyczno-kalibracyjnego i systemów akwizycji danych,
  • planowania i realizacji prób na hamowni i na torze,
  • wdrażania zmian z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa, niezawodności i regulaminów sportowych.

Szanowni Państwo, uruchomienie kierunku Motorsport stanowi inwestycję w kompetencje przyszłości – na styku nauki, inżynierii i sportu. Zapraszamy do współpracy projektowej oraz dołączenia do środowiska, w którym wiedza jest nieustannie weryfikowana wynikiem na mecie. Życzę Studentom i Kadrze roku twórczej pracy, precyzyjnych eksperymentów i satysfakcji z budowania przewagi technologicznej.

Z okazji inauguracji wręczono także wyróżnienia dla przedstawicieli Uczelni oraz instytucji otoczenia społeczno-gospodarczego zaangażowanych w tworzenie kierunku Motorsport.

Wśród uhonorowanych znaleźli się:

  1. dr hab. inż. Piotr Wróblewski, prof. UTH – Prodziekan ds. kierunku Transport
  2. Katarzyna Walewska – Dyrektor ds. organizacyjnych UTH
  3. prof. dr hab. inż. dr hc. multi Bogdan Żółtowski – Pełnomocnik Rektora ds. metodyki kształcenia
  4. dr inż. Andrzej Wojciechowski – Kierownik Katedry Transportu UTH
  5. dr inż. Łukasz Zieliński – M.S. Group
  6. Konrad Kujawa – Hyperformance Motorsport Management
  7. Karol Bischoff – TOMSON Motorsport
  8. Artur Daśko – szkoła nauki jazdy sportowej AUTEK
  9. Łukasz i Andrzej Poniedziałek – UNITRONIC GROUP
  10. mgr inż. Rafał Olszewski – Bemo Motors Sp. z o.o.
  11. Marek Słowik i Maciej Cywiński – Drive Position S.C.
  12. Paweł Wysocki – TRAX Racing, tówrca RaceCup i Classicauto Cup
  13. Wojciech Sposób – Sposób Motorsport
  14. Robert Michalski – STRADALE Classics
  15. Paweł Trela – TRELA Motorsport
  16. Marcin Radecki – twórca kanału „radzio FLAT OUT”
  17. mgr inż. Maciej Blum – CNC71, redakcja Motofaktor.pl
  18. mgr inż. Paweł Kruk – redakcja AutoExpert
  19. Dariusz Walisiak – Hamaton
  20. Sebastian Kołakowski – Automobilklub Rzemieślnik
  21. Piotr Grzyb – Intercars Tuning
  22. Marcin Machciński – ATOMIS
  23. Jerzy Bachniuk – Garaż Mocy JTJ Serwis Sp. z o.o.
  24. mgr inż. Tomasz Czopik – Autonome.pl
  25. mgr inż. Patryk Stacewicz – Stacek Racing

Kluczowym momentem inauguracji był uroczysty akt immatrykulacji studentów I roku, którzy złożyli ślubowanie i odebrali symboliczne decyzje o przyjęciu na studia, tym samym dołączając oficjalnie do społeczności akademickiej UTH. Po chwili rozbrzmiał hymn akademicki Gaudeamus igitur.

Następnie kilka słów do studentów skierowała Aleksandra Cybulska z Samorządu Studentów UTH, a wydarzenie wzbogacił wykład inauguracyjny dr. Mariusza Filipka pt. „Perspektywy polskiego biznesu. Czy w Polsce warto być przedsiębiorcą?”.

Głos zabrał także Jarosław Karcz, Burmistrz Dzielnicy Włochy m.st. Warszawy, a uroczystość uświetniły listy gratulacyjne m.in. od wicepremiera i ministra cyfryzacji dr. Krzysztofa Gawkowskiego oraz marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika.

Ceremonię zakończyła tradycyjna łacińska sentencja QUOD BONUM, FELIX, FAUSTUM, FORTUNATUMQUE SIT, a trzykrotne uderzenie berłem przez Rektor dr Justynę Żylińską symbolicznie otworzyło nowy rok akademicki 2025/2026.

Po oficjalnej części goście zostali zaproszeni na poczęstunek i rozmowy w kuluarach.

Inauguracja roku akademickiego była wydarzeniem pełnym podniosłych chwil, radości i inspiracji. UTH z dumą rozpoczyna nowy rok pracy naukowej i dydaktycznej, poszerzając swoją ofertę o innowacyjny kierunek Motorsport i rozwijając współpracę z otoczeniem gospodarczym, aby jeszcze lepiej przygotowywać studentów do wyzwań współczesnego rynku pracy.

Listy gratulacyjne

Wróć